Manapság egyre aktuálisabb feltenni a kérdést: a Facebook politikai aktor-e vagy sem? Elvégre ez egy magánvállalkozás, ahogyan sokan érvelnek, és egyáltalán nem kell rajta megjelenni. Ez a kitétel valóban igaz, ugyanakkor ne legyünk képmutatók, pontosan tudja mindenki, hogy napjainkban már eljutottunk odáig, hogy ami és aki nincs a Facebookon, az kis túlzással olyan, mintha nem is létezne. Sajnos olyan komoly tényezővé nőtte ki magát ez a vállalkozás, hogy lehetetlen figyelmen kívül hagyni a létezését, és nem szabad elvitatni azt sem, hogy komoly hatásai vannak az identitásra. Ezért sem mindegy, mikor jelenünk meg rajta, és pontosan emiatt olyan ijesztő, hogy tinédzserkorban kezdik el használni, hiszen ekkor még bőven nem beszélhetünk kiforrott személyiségről és önazonosságról. Mivel tudatformáló szereplő, nem nehéz belátni, hogy hatással van a politika alakulására is. A Facebook által könnyebben és gyorsabban jutnak el az üzenetek a felhasználókhoz. Rengeteg tartalmat osztanak meg rajta nap mint nap, és nem utolsósorban saját magukról is nagyon sok információt tesznek közzé az emberek, ami alapján sokkal könnyebb megcélozni őket a különböző hirdetésekkel. Jól be lehet azonosítani a nemi identitást, a politikai hovatartozást, a családi állapotot, az érdeklődési kört, és még sorolhatnánk. Igaz, egy darabig úgy tűnt, hogy az emberek maguk dönthetnek arról, hogy az üzenőfalaikon mik jelenjenek meg. Egyetlen gomb megnyomásával a minket érdeklő oldalakat, személyeket könnyedén nyomon tudtuk követni. Ez az állapot azonban tiszavirág-életű volt, hiszen rájöttek arra, hogyan lehet pár algoritmus megadásával szűrni a tartalmakat. Ezzel pedig szépen kivették az irányítást a felhasználók kezéből.
Az IKoN elnökének teljes írása megjelent a Magyar Hírlap hétfői számában és az újság online felületén. Comments are closed.
|
Archívum
October 2024
|