IKON
  • Hírek
  • Rólunk
    • Mi az IKON?
    • Tisztségviselők
    • Nemzeti Fórum
  • Kiadványaink
    • Publicisztika
    • Ismeretterjesztő
    • Tudományos
    • Album
  • Pályázatok
    • Teleki Pál élete
    • XII. Fiatal Politológusok Találkozója
    • A Kormányzóhelyettes - Horthy István élete
    • A Rongyos Gárda története
    • Wass Albert 115/25
    • A "visztulai csoda"
    • Az arany markában
    • Fiatal Tehetségek Program
    • XI. FiPoliT
    • Magyar Szemmel
  • Dokumentumok
  • Kapcsolat
  • Linkek, partnereink
  • Archívum
    • Sinkovits Imre Kollégium
  • Galéria
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2020-2021
    • 2019
    • 2013-2018

NAGY DÓRA: A KIS SZÜRKE AGYSEJTEK ÁTMOSÁSA

8/26/2019

 
Picture
Hercule Poirot neve egyet jelent a csavaros bűnügyekkel, a hatalmas bajusszal, a kis szürke agysejtekkel és a piperkőcséggel. A kis belga detektív nem egy hétköznapi figura, és nem is lehet elfelejteni őt. Nagyszerű színészek keltették életre, olyanok, mint Albert Finney, Peter Ustinov, David Suchet vagy Kenneth Branagh. Legutóbb pedig John Malkovich kapta meg a szerepet Az ABC-gyilkosságok című regény 2018-as adaptációjában. Nem kis meglepetésemre olyan dolgok derültek ki a karakterről, amelyek kísérteties összhangban állnak a mi valóságunkkal. Bár biztos mindez csak „véletlen”.

A háromrészes miniszériából megtudhatjuk, hogy Hercule Poirot egy megtört öregember, akit kísért a múltja, amely szörnyű titkot rejt, amelynek erősen köze van ahhoz, hogy ő bizony egy menekült. Az „én egy menekült vagyok” mondat szépen kiemelve, súlyos zenei passzusokkal alátámasztva csapódik többször is a nézőknek. Majd kapunk sok-sok visszaemlékezést, szépen megkomponált, fájdalmas jeleneteket a szegény sorsú menekültekről, miközben random idegenellenes feliratok jelennek meg London házfalain, amiket Poirot dühödten tépked le. Nem áthallásos ez egy kicsit?

Tény és való, hogy Hercule Poirot az első világháborúban a németek elől menekülve hagyta el Belgiumot, és talált hazára Nagy-Britanniában. Az is minden regényben előkerül, mennyire idegenkedtek tőle az angolok, sőt Agatha Christie nagyon jó helyzetkomikumok útján mutatta be a különbözőségét és az angolok földhözragadt jellemvonásait. Ám egyik regényben sincs szó inzultusról, ellenségeskedésről. Mint ahogyan szépen elmossák a széria készítői azt, hogy háborús menekültekről beszélünk, Belgiumot tényleg elfoglalták a németek, ezzel egy időben üzentek hadat Franciaországnak is, így nem maradt más lehetőség, mint Anglia. Ez volt a hozzájuk legközelebb fekvő szövetséges, biztonságos ország. Hangsúlyozom: a legközelebb fekvő. Nem Szíria, nem Csád és nem is valami távoli, egzotikus ország felé vették a háborús menekültek az irányt, hanem az első biztonságos országba igyekeztek eljutni, abban a reményben, hogy a háború után visszatérhetnek az otthonukba, vagy kezdhetnek itt új életet. Kikényszerített helyzetről, az életben maradás érdekében meghozott döntésekről van szó. Senki nem állt neki kiválogatni a neki tetsző országokat, és a befogadóországok sem mazsolázgattak, hogy a nekik megfelelő személyek kerüljenek hozzájuk.

Mit láthatunk megint? Ismét egy kultikus, sokak által szeretett és ismert karakter felhasználását. Kifordítják, átírják, ballib propagandával megtöltik a történetet és a szereplőket. Felhasználják őket arra, hogy nagyon alattomos és bújtatott módon befolyásolják az emberek gondolatait. Jelen esetben Poirot karakterét felhasználva összemossák a háborús menekülteket és állapotokat a mostani, szervezett migrációval. Lehet, hogy Joseph Goebbels a propaganda egyik nagyágyúja, de még ő is megirigyelné ezeket a módszereket. Biztosan kezet fogna azokkal, akik az egész mögött állnak, és sajnálkozna, hogy nem neki jutott ez eszébe.

Egyre több ilyen esettel lehet szembesülni a populáris kultúra világában, ahol könnyedén lehet takarózni a művészi és alkotói szabadságra való hivatkozással. Olyan népszerű szereplőket használhatnak így fel, akiket még az is ismer, aki nem olvasott egy könyvet sem róluk, vagy nem látta a róluk készült filmeket. Felülírják ezeket a történeteket, karaktereket, más tartalmat, személyiségjegyeket adnak nekik. Kiválasztják a sokak által fogyasztott műfajokat, és azokba töltik bele az agymosásra szánt üzeneteket. Így lesz a fehérből fekete, a gonoszból jó vagy épp a háborús menekültből gazdasági migráns.

Ennek az agymosási trendnek lett az áldozata James Bond után Hercule Poirot is. Teljesen mindegy, hogy Agatha Christie milyen alapossággal és élettel alkotta meg életműve egyik fő karakterét, ma más szelek fújnak, máshogy kell ábrázolni az adott propagandacél elérése érdekében a kedvenc belga detektívünket. Az írónő pedig már nem él, így esélye sincsen beleszólni abba, hogyan és milyen üzenettel jelenítik meg a szereplőit. Gondolom, mivel nem ütköznek ellenálló falakba, sőt az általam leírtakat majd szépen megcímkézik az összeesküvés, paranoia és kirekesztő szavakkal, hamarosan jöhetnek a nagy klasszikusok is. Azért az egyensúlyra nem árt figyelni, hogy fenn tudják tartani a látszatot és az említett címkék jogosnak tűnő használatát, így javaslom, hogy Othello legyen legközelebb fehér, Desdemona pedig egy szegény sorsú menekült nő, akit ver a férje. Ez a történet  bőven megengedi, hogy ha már fehér lesz a főszereplő, akkor árnyalják a negatív irányba a karakterét, ezzel adva és elvéve. Azért jelezném, ha ez így lesz, és megvalósítják az ötletet, akkor igényt tartok a jogdíjakra. Addig is várom, hogy legközelebb melyik karakter esik a ballib agymosoda áldozatául.

A szerző a Nemzeti Fórum alelnöke, az IKON elnöke.

Magyar Hírlap ​

Comments are closed.

    Archívum

    April 2025
    March 2025
    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    May 2024
    April 2024
    March 2024
    February 2024
    January 2024
    December 2023
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    July 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015

Egyesületünk működését támogatják:
Picture
  • Hírek
  • Rólunk
    • Mi az IKON?
    • Tisztségviselők
    • Nemzeti Fórum
  • Kiadványaink
    • Publicisztika
    • Ismeretterjesztő
    • Tudományos
    • Album
  • Pályázatok
    • Teleki Pál élete
    • XII. Fiatal Politológusok Találkozója
    • A Kormányzóhelyettes - Horthy István élete
    • A Rongyos Gárda története
    • Wass Albert 115/25
    • A "visztulai csoda"
    • Az arany markában
    • Fiatal Tehetségek Program
    • XI. FiPoliT
    • Magyar Szemmel
  • Dokumentumok
  • Kapcsolat
  • Linkek, partnereink
  • Archívum
    • Sinkovits Imre Kollégium
  • Galéria
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2020-2021
    • 2019
    • 2013-2018