IKON
  • Hírek
  • Rólunk
    • Mi az IKON?
    • Tisztségviselők
    • Nemzeti Fórum
  • Kiadványaink
    • Publicisztika
    • Ismeretterjesztő
    • Tudományos
    • Album
  • Pályázatok
    • Teleki Pál élete
    • XII. Fiatal Politológusok Találkozója
    • A Kormányzóhelyettes - Horthy István élete
    • A Rongyos Gárda története
    • Wass Albert 115/25
    • A "visztulai csoda"
    • Az arany markában
    • Fiatal Tehetségek Program
    • XI. FiPoliT
    • Magyar Szemmel
  • Dokumentumok
  • Kapcsolat
  • Linkek, partnereink
  • Archívum
    • Sinkovits Imre Kollégium
  • Galéria
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2020-2021
    • 2019
    • 2013-2018

Komoly fordulat: az Aba-nemzetség genetikája újraírja a magyar őstörténetet – kutatók a Mandinernek!

5/27/2025

 
Picture
Az Abák és Árpád-házi királyaink közös őshazából származnak, Aba Sámuel felesége pedig Szent István testvére lehetett, így a történeti kép gyökeresen átalakul. Az Abák nem a pogánysághoz húzó, „megtévedt” nagyurak voltak, hanem a keresztény államépítés és a hun–magyar hagyomány közötti híd – állítják egy fontos tanulmány szerzői.
Nagy jelentőségű tanulmány jelent meg magyar kutatók tollából a neves ScienceDirect szakportálon 2024 októberében, amelynek eredményei nem kaptak mind ez idáig megfelelő publicitást. Cikkünk ezt a hiányt pótolja a tanulmány két szerzőjét megszólaltatva. Interjúalanyaink Neparáczki Endre,  az MNMKK Magyar Természettudományi Múzeum genetikusa, és Makoldi Miklós, az MNMKK Magyar Természettudományi Múzeum régésze.

Melyek a tavaly megjelent, fontos tanulmány legfontosabb tudományos állításai?

Makoldi Miklós: Az utóbbi évek egyik legfontosabb tudományos eredménye az Abasáron végzett régészeti és genetikai kutatásokhoz kapcsolódik. Itt sikerült feltárni az Aba Sámuel által 1042-ben alapított bencés kolostortemplom és kolostor részletét, amely a középkori források szerint harmadik királyunk temetkezési helye volt. Bár a feltételezett királysírban magát a királyt nem sikerült megtalálni – vélhetően a tatárjárás idején pusztították el maradványait –, a templom szentélyében olyan további temetkezések kerültek elő, amelyek tudományos szenzációnak számítanak.

A szentély középvonalában, az oltár közelében több sírt találtunk, melyekben eltemetett személyek genetikai vizsgálata kimutatta, hogy közeli rokonságban álltak egymással, egy család tagjai voltak. Ez önmagában is kizárja, hogy ezek egyházi személyek – például bencés szerzetesek – lettek volna, hiszen egyikük nő volt. Sokkal valószínűbb, hogy az Aba nemzetség leszármazottairól van szó, akiket a tatárjárás utáni évszázadokban, a 13–15. században temettek el az apátsági templom legszentebb terében. Ez a helyválasztás is kiemeli a temetkezések rangját és különleges jelentőségét, hiszen a tatár pusztítás előtt valószínűleg egymagában itt nyugvó király, Aba Sámuel sírja mellett találhatóak.

Neparáczki Endre: A genetikai elemzések ennél is tovább mentek. A sírokban nyugvó személyek férfiági haplocsoportja – az N1a1a1a1a4~ – rendkívül ritka Európában. Régészeti és történeti minták alapján ma ez a haplocsoport gyakorlatilag kizárólag a belső-ázsiai hun (Hsziongnu) eredetű populációk körében fordul elő, leginkább Mongólia és Dél-Szibéria térségében.

Ugyanebbe a genetikai örökségbe illeszkednek bele az Árpád-házi királyaink is, bár az ő haplocsoportjuk eltér az Abákétól – tehát közvetlen férfiági rokonság nem áll fenn, ám közös őshazából, az ázsiai hun birodalom területéről származnak, tehát őseik már ezer évvel a honfoglalás előtt is ismerhették egymást.

Úgy tudom, egyéb érdekesség is kiderült a genetikai kutatások során.

N.E: Így van! További meglepetés volt, hogy az Abasáron eltemetett, Aba nembeliként azonosított személyek genetikai kapcsolatban állnak a Szilágyperecsen mellett feltárt Báthory család tagjaival, valamint Corvin János feleségével, Frangepán Beatrixszal is. 

Ez alapján kijelenthető, hogy az Aba nemzetség nemcsak fennmaradt a tatárjárás utáni időkben, hanem a középkor legelőkelőbb családjaival állt rokonságban. A génvizsgálatok egyúttal azt is alátámasztják, hogy a Borsod-megyei Gagyból származó, Aba nembeli Báthory-család nem különül el a fejedelmi Báthoryaktól, ahogyan azt eddig a történeti kutatás állította.

Történelmi szempontból különösen figyelemreméltó, hogy az anyai ágon is sikerült kimutatni rokonságot Szent László királlyal, ami alátámasztja a középkori krónikák azon állítását, miszerint Aba Sámuel felesége Szent István testvére volt.

Ez a dinasztikus kapcsolat megmagyarázza, hogyan válhatott Aba Sámuel az államalapító király után az ország harmadik uralkodójává: Szent István legközelebbi bizalmasa, palotaispánja és egyben sógora is volt, akit a nemesség és a köznép közös elhatározással választott királlyá. Nem utolsó sorban pedig mindkét család ősei Belső-Ázsiából, a Hsziongnu birodalom területéről származtak, amit akkoriban valószínűleg minden magyar nemes és nemtelen tudhatott.

Milyen következtetéseket vonhatunk le mindezekből az adatokból a korai magyar történelem egészére nézve, különös tekintettel a honfoglaló elit eredetére, az őshaza fogalmának bonyolultságára és magára a honfoglalásra?

M.M: A honfoglalás történetére vonatkozóan is új megvilágításba kerülnek a dolgok. A kutatás alátámasztja Anonymus azon állítását, hogy az Aba nemzetség ősei a honfoglalás során csatlakoztak Árpád magyarjaihoz. 

Azt írja, hogy Ed és Edömén, az Aba család ősei „kun” származásúak voltak. A genetikai eredmények viszont arra utalnak, hogy itt valójában nem a 13. századi kunokról van szó, hanem egy sokkal korábbi, közép-ázsiai eredetű népcsoportról – akár az ázsiai hunokról –, akiket a korabeli források „Qun”-ként, azaz „kunként” is említettek egy korai szogd írott forrás tanulsága szerint. A fonetikai hasonlóság és a történeti környezet alapján felmerülhet, hogy Anonymus „kunjai” valójában hun eredetűek voltak – ez a kérdés természetesen további nyelvészeti és történeti kutatásokat kíván.

A honfoglalás egyik legkorábbi szakaszában Ed és Edömén vezetésével az Aba nemzetség jelentős területet kapott a Tisza menti Alföldtől a Mátráig terjedően, sőt, Tokajtól Gyöngyöspatáig olyan birtokokat szereztek, amelyek királyi központként is funkcionálhattak. Ez a térség – Abaújvár, Gyöngyöspata, Abasár – az egész középkoron át az Aba nemzetség hatalmi központja maradt. A legkorábbi ismert várukat Gyöngyöspatán, Ed unokája Pata alapította Anonymus szerint, új váruk pedig Abaújváron található – de az „új” vár is 11. századi. 

Aba Sámuel Abasárt emelte királyi rangú rezidenciává, itt alapította A Kárpát-medence egyik legkorábban alapított Bencés-monostorát és ide is temetkezett. Talán az sem véletlen, hogy a Mátra-Borsod-Gömör vidéke ma is őrzi egykori lakóinak különös kulturális identitását: a palóc népesség régóta lakja ezt a területet, sajátos nyelvjárással, hagyományokkal és népművészettel, amely szorosan kötődik az Aba nemzetség örökségéhez.

Milyen előzményekkel bírnak az Aba-családdal kapcsolatos kutatások?

M.M.: Kutatásaink fényt vetnek a középkori magyar történelem egyik-másik nagy torzítására is.

A 20. század történeti irodalma jórészt negatívan értékelte Aba Sámuelt, és háttérbe szorította az Aba nemzetség jelentőségét.

A mostani feltárások viszont azt mutatják, hogy az Abák nemcsak keresztények voltak – templomokat, kolostorokat alapítottak, mint az abasári apátság –, hanem fontos közéleti szereplők is. 

Az abasári bencés apátság jelentőségét mutatja, hogy a középkorban közvetlen pápai levelezésben állt Rómával: az apátságot rangban az egri püspökség és az esztergomi érsekség is megelőzte, mégis a sári apáttal levelezett a Szentszék. Például IX. Bonifác, VII. Ince és XII. Gergely pápák uralkodása alatt (1389-1415) 26 év alatt 14 pápai bullát állítottak ki az Abasári apátság részére – ilyen kiváltságos helyzetet kevés magyar monostort ért el. 

És egy ilyen eredeti ólombulla a feltárások során is előkerült 2022-ben.

Ebből is látszik, hogy az Abák mélyen vallásosak voltak és már Sámuel korában számos templom és kolostor alapítása kötődik nevükhöz. Sámuel utolsó nagy csatájában, az árulás miatt elbukott ménfői csatában is több püspök esik el a király oldalán. 

Aba Sámuel és maga a keleti eredetű Aba nemzetség tehát igen is Szent István szövetségesei voltak – csakúgy, mint ősei egykoron Árpád vezér hű társai – és mindent megtettek azért, hogy István király nagy műve fennmaradjon és ne vesszen el a növekvő nyugati, német-római befolyás által – amit pontosan Sámuel ellenfele, Orseolo Péter képviselt.

Kik voltak hát az Abák? Mennyire tisztult a kép?

M.M: A történeti kép így gyökeresen átalakul. Az Abák nem a pogánysághoz húzó, „megtévedt” nagyurak voltak, hanem a keresztény államépítés és a hun–magyar hagyomány közötti híd, akik Árpád vezér és Szent István szövetségeseiként a Turul-dinasztiához hasonló belső-ázsiai eredettel bírtak. 

A genetikai és régészeti eredmények alapján az ő történetük új fényt vet a magyar honfoglalás egészére, megerősítve azt az elméletet, hogy a honfoglaló elit nem egyetlen úton érkezett a Kárpát-medencébe, hanem több, egymással rokon, de eltérő csoportból állt, akik tudatosan újraszervezték a hun örökségű keleti népek nyugati hatalmi centrumát – Magyarországot – és egészen az Árpád-kor végéig megtartották uralkodói, illetve „tartományúri” hatalmukat. Belőlük a középkor folyamán még számos nemesi család származott, kiknek leszármazottai még ma is élnek Kárpát-medence szerte.

Mandiner

Comments are closed.

    Aktuális pályázat
    TELEKI PÁL ÉLETE

    Archívum

    May 2025
    April 2025
    March 2025
    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    May 2024
    April 2024
    March 2024
    February 2024
    January 2024
    December 2023
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    July 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015

Egyesületünk működését támogatják:
Picture
  • Hírek
  • Rólunk
    • Mi az IKON?
    • Tisztségviselők
    • Nemzeti Fórum
  • Kiadványaink
    • Publicisztika
    • Ismeretterjesztő
    • Tudományos
    • Album
  • Pályázatok
    • Teleki Pál élete
    • XII. Fiatal Politológusok Találkozója
    • A Kormányzóhelyettes - Horthy István élete
    • A Rongyos Gárda története
    • Wass Albert 115/25
    • A "visztulai csoda"
    • Az arany markában
    • Fiatal Tehetségek Program
    • XI. FiPoliT
    • Magyar Szemmel
  • Dokumentumok
  • Kapcsolat
  • Linkek, partnereink
  • Archívum
    • Sinkovits Imre Kollégium
  • Galéria
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2020-2021
    • 2019
    • 2013-2018